اهداف آموزش کودو

کارگاه تولید بازیهای کامپیوتری  دوره ای است که  در دبستان پسرانه ی فروغ دانش در دو کلاس ۱۵ تا بیست نفره و بصورت کارگاهی برگزار می شود. نرم افزار بازیساز مورد استفاده، Microsoft KODU Game Lab  انتخاب شده است. کودو به دلیل قابلیت بسیار زیاد در برنامه ریزی ، پشتیبانی از محیط سه بعدی و محیط جذاب و شخصیت های دوست داشتنی، تقریبا یکی از بهترین انتخاب ها در آموزش ساخت بازی های رایانه ای به کودکان است.هدف از این دوره تنها آشنایی دانش آموزان با ساخت بازی نیست، بلکه این ابزارKODU3

 انتقال دهنده ی طیف وسیعی از مفاهیم آموزشی به کودکان است. مفاهیمی چون نحوه ی برنامه ریزی منطقی، انتخاب در حل یک مسئله، آزمودن راه حل های بسیار و از همه مهمتر پرورش ذهن برای ساختن است : آموزش همگام با ساخت به ادعای بسیاری از کارشناسان بهترین نوع آموزش محسوب می شود. قابلیت کودو در برنامه ریزی منطقی شاید محدود باشد، اما برای دانش آموزی که برای اولین بار با یکی از جلوه های کمتر دیده شده ی کامپیوتر آشنا می شود یعنی برنامه ریزی کامپیوتر برای انجام کار خاص؛ ابزاری فوق العاده در نظر گرفته می شود.

شخصیت های دوست داشتنی کودو، قابلیت درست کردن انیمیشن های زیبا را به کودکان می دهد. در خلال کلاس آنها یاد می گیرند که چگونه در محیط دخالت کنند و چگونه یک ربات را در محیط حرکت بدهند، توانایی یادگیری به آن بدهند و یک بازی طراحی نمایند.

به دلیل آنکه خلق یک بازی نیاز به بیان بسیار مناسبی از داستان بازی دارد و در مرحله بعد چنین بیانی می بایست به کد تبدیل شود، سراسر بازی درگیر با عناصر خلاقیتی و اکتشافی است.

محیط زیبای کودو مانند خانه ی اسباب بازی های هوشمند است که دانش آموز با بازی کردن با آنها نحوه ی برنامه ریزی منطقی آنها را در می یابد و هوش خود را در دمیدن هوش خود به اشیا ساخته شده ی خود در خواهد یافت.

تجربیات دو دوره برگزاری این کارگاه به برگزار کنندگان این بینش را داده است که تاثیر گذاری کودو بر ذهن کودکان و نحوه ی استقبال از کودو شگفت انگیز بوده است. دانش آموز دبستانی در طول چند جلسه ی کوتاه تمام مفاهیمی که یک دانش آموز دبیرستانی در برنامه نویسی دبیرستان می خواند را به سادگی از طریق کودو در می یابد.

از نظر تاریخی مکانیزم کودو و ساخت این دست نرم افزارها پیشینه ی زیادی دارد و به سالهای ابتدایی زبانهای برنامه نویسی و خصوصا زبان LOGO باز می گردد. لاک پشت لوگو در این برنامه مسئول اجرای برنامه برای کاربر می بود.

شایان ذکر است که کشورهای زیادی چون مالزی، سنگاپور، هند،کانادا، استرالیا، فدراسیون روسیه، کشورهای اسکاندیناوی، قطر و امارات ، کودو را وارد برنامه های درسی خود کرده اند و از آن به عنوان یک ابزار پیش برنده ی خلاقیتی استفاده می نمایند.

با کلیک بر روی این لینک می توانید تحقیقی که در دانشگاه ملبورن درباره ی ماهیت آموزشی کودو بعمل آمده است را دانلود نمایید.